*Voor Nederlands zie hieronder
This unique course, part of UCR’s commitment to Community Engaged Learning (CEL), challenges UCR students to put their knowledge of rhetoric into practice while empowering local primary school children to become more confident and persuasive speakers. Over the semester, students explore the theory and practice of rhetoric, learning public speaking, debating, and storytelling skills before designing activities to teach these skills to children at local primary school Het Element.
This past week, the first sessions took place at Het Element, where UCR students met their 8-11-year-old counterparts. After weeks of preparing at UCR, students were finally able to step into a real classroom, where they found themselves facing the rewarding—and sometimes unexpected—challenges of teaching rhetoric to younger students.
Teachers at Het Element have already seen promising changes in their students. “Our students are really benefitting from learning how to present themselves in both Dutch and English,” shared one teacher. “But even more importantly, these sessions are opening up their worlds. They get to interact with people from different parts of the world and practice expressing themselves confidently in two languages.”
Professor Michael Burke, who leads the course, reflected on the significant learning experience this provides for UCR students as well. “Teaching in this real-world environment has completely transformed the experience for my students. It’s no longer about discussing theories in a classroom setting; they’re actively engaged with young learners, adapting their knowledge to meet real needs. This challenges them in ways that prepare them for careers beyond UCR.”
With “Rhetoric in Action,” UCR is showing just how impactful an academic institution can be, even outside the walls of the academic buildings. Programs like Rhetoric in Action demonstrate UCR’s commitment to integrating learning with civic engagement, making the university not only a hub for academic study but also an active partner in regional development. As “Rhetoric in Action” continues, UCR is paving the way for more initiatives that bridge the gap between higher education and the community, creating lasting benefits for both students and local residents.
_____________
Het ‘Retoriek in Actie’ vak van University College Roosevelt brengt nieuwe inzichten met zich mee zowel in de collegebanken als daarbuiten. Het vak, dat deel is van UCRs inzet binnen ‘Community Engaged Learning’ – maatschappelijk bewust leren, daagt UCR studenten uit om hun kennis van retoriek te gebruiken om lokale basisschoolleerlingen de kans te geven om overtuigende en zelfverzekerde sprekers te worden. Gedurende het semester zijn de studenten bezig met het ontdekken van de theorie en de praktijk van retoriek, spreken in het openbaar, debatteren en verhalen vertellen voordat ze activiteiten ontwerpen om deze vaardigheden ook aan kinderen van basisschool Het Element te kunnen leren.
Vorige week vonden de eerste lessen plaats op Het Element met een ontmoeting tussen de UCR studenten en hun 8 tot 11 jaar oude leerlingen. Na weken van voorbereiding op UCR kwamen de studenten voor het eerst in een echt klaslokaal. De onverwachte maar toch motiverende uitdagingen die komen kijken bij het doceren van retoriek aan jongere kinderen waren hier dan ook zeker te vinden.
De leraren van Het Element hebben al veelbelovende veranderingen gezien in hun leerlingen. “Onze leerlingen ondervinden echt voordeel van het leren hoe ze zichzelf moeten presenteren in zowel het Nederlands als het Engels,” vertelde een docent. “Maar nog belangrijker is dat deze sessies hun wereld groter maken. Ze ontmoeten mensen uit verschillende delen van de wereld en oefenen hoe ze zichzelf zelfverzekerd kunnen uitdrukken in twee talen.”
Professor Michael Burke, die het vak bij UCR doceert, reflecteert op de leerervaring voor de UCR studenten. “Het lesgeven in de ‘echte wereld’ was een transformerende ervaring voor mijn studenten. Het gaat niet langer over het bediscussiëren van theorieën in de collegebanken. Ze zijn nu actief betrokken met jonge leerlingen en hun kennis aan het aanpassen aan de behoeften die er zijn. Dit daagt ze uit op een manier die helpt bij de voorbereiding op carrières buiten UCR.”
Met ‘Retoriek in Actie’ laat UCR zien hoeveel invloed een universiteit kan hebben, ook buiten de muren van de academische gebouwen. Programma’s zoals Retoriek in Actie tonen ook aan dat de universiteit het leren verenigd met maatschappelijke betrokkenheid en een actieve partner is in regionale ontwikkeling. UCR baant hiermee de weg voor meer initiatieven die het gat tussen hoger onderwijs en de gemeenschap overbruggen, en creëert blijvende voordelen voor zowel studenten als lokale bewoners.